Jaromír Průša: 8 tajemství networkování, které vás zatím nikdo nenaučil (2/2)

30. Září 2014

O tom, že společenský život je důležitou součástí obchodní strategie jsme se bavili již včera. Pojďme rovnou na další 4 tipy, jak úspěšně budovat sociální kapitál. Dnes is příběhy!

networking2

5. Platit předem se vyplatí

Jedna důležitá lekce, kterou  jsem se naučil, je, že čím více budete investovat do vašeho networkování, tím cennější vaše síť bude. Váš sociální kapitál tak poroste s každým novým kontaktem. Brát telefony, reagovat na e-maily, pravidelně se potkávat, být nápomocen na požádání – to vše napomáhá k vytváření silnějších vazeb a pout.

hledáme obchodníka

Lidé vám důvěřují. Ví, že jste tady pro ně a jsou často ochotni to dát najevo. Budujte vztahy tak, abyste ke kontaktům měli přístup právě v momentě, kdy nastanou horší časy a pomocná ruka se bude hodit.

Skvělým příkladem je Pavel, jeden z mých klientů. Vždy byl ochotný nabídnout svou pomoc a podporu, a to i svým bývalým kolegům. Ze své pozice HR recruitera se rozhodl přidat k jednomu technologickému startupu jako COO. Po uplynutí jednoho roku bylo zřejmé, že tato nová příležitost Pavlovi vůbec nefungovala a nevyhovovala. Pavel daný startup opustil., nutno podotknout, že tehdy živil 3 člennou rodinu. Bylo zřejmé, že potřebuje v co nejkratší době další práci, a to na vysoké úrovni. Okamžitě dal všem lidem ve svém okolí vědět. Nenechal hledání nové práce náhodě. Za jeden a půl měsíce už byl na seniorské exekutivní pozici v jedné z největších českých bank. A to ona pozice formálně oficiálně nebyla ani vypsaná. Čas a energie, kterou Pavel vložit do oslovení jeho sítě kontaktů – jak využil svůj vytvořený sociální kapitál – se mu vyplatila na 110 %.

6. Sbírat vizitky je lepší než je rozdávat

Chodíte na společenské akce vyzbrojeni hromadou vizitek? Do dnes si 99 % lidí myslí, že rozdávání vizitek je nejlepší způsob, jak vytvořit nové spojení s daným kontaktem. Já na své vizitce nemám e-mail, telefon ani své jméno. Proč myslíte?

Tajemstvím efektivního networkování je naopak sbírat vizitky těch lidí, které potkáte. Tímto způsobem ovládáte následnou schůzku – tzv. follow up právě vy. Můžete rozdávat své vizitky, nicméně tím ztrácíte nad daným případným spojením úplnou kontrolu.

Poté, co  navštívíte dané networkingové setkání (B4B, Negotium, Ženysro atd.), napište si na zadní stranu vizitky poznámku, o čem jste se bavili, co z toho může být dál, kdy a jak danou osobu kontaktovat. Vizitka není hezká kartička, vizitka je pracovní nástroj!

hledáme obchodníka

7. Místo představování v 60 vteřinách raději hledejte, co máte společného

Často slyším od klientů, že nevědí, o čem na networkingových akcích s novými tvářemi mluvit. Přitom stačí jen klást otázky a naslouchat, zapomeňte na nějaké strojené představování. Jsou to právě vzájemné shody, na kterých záleží!

8. Nenetworkujte pouze s lidmi, které máte rádi. A lidé vás začnou mít konečně rádi

Naše komfortní zóna velí setkávat se s lidmi, kteří nás mají jednoduše rádi. To je přirozené. Výzkumy nicméně potvrzují výhody networkingování s odlišnými lidmi a skupinami, které nejsou na první pohled náš šálek kávy. Přitom právě společnost složená z lidí, jako jste vy sami, vás nikam neposune. Ronald S. Burt, profesor sociologie a strategie na universitě Chicago si je jistý: „Vaší výhodou nemusí být, koho znáte nebo co víte, ale mnohem jednodušeji –  kým se stanete, když vyrazíte ven.“

Text: Kouč a lektor Jaromír Průša, Na cestě s koučem

Zdroj fotografie: Forbes.com

© 2024 imper.cz